Copyright 2020 - Custom text here

Dzień Ziemi w perspektywie VA

Dzień Ziemi to dzień przyrody i LUDZI.


Postanowiliśmy popracować ze starymi zdjęciami rodzinnymi...na Zoomie.
Wszyscy wywiązali się z tego zadania i to był nasz przyczynek do opowieści o zdjęciach i korzeniach rodzinnych. Najstarsze przedstawione zdjęcie było z 1914 roku. Lila wykopała je z archiwum rodzinnego:)


Na edukacji globalnej poruszaliśmy już wiele razy tematy migracji, zmian klimatu, konfliktów zbrojnych i zmian polityczno-gospodarczych, które przyczyniały się od wieków do migracji.


Teraz dzieciaki odniosły to do swoich rodzinnych historii. Niektórzy umieli oprócz dat powstania, wymienić wszystkie osoby ze zdjęcia, stopień pokrewieństwa, dodawali anegdotki.


Ta lekcja, bardzo refleksyjna, okazała się świetnym tematem do ich osobistych opowiadań, była również wprowadzeniem do kolejnych zajęć, 22 kwietnia w Dzień Ziemi.
Idąc za skojarzeniami, że dzień Ziemi to dzień planety, ekologicznych wyzwań ale to także dzień ludzi, na niej żyjących.


Temat: Jak wyjść poza stereotypy dotyczące mieszkańców różnych części/państw świata?

cele:

*poznam specyfikę stereotypów i ich nieprawdziwy charakter, związany z uogólnieniami, nieprawdziwymi informacjami
*dowiem się, zwrócę uwagę, jak po badaniach DNA, można prześledzić ścieżki pochodzenia przodków i określić procentowo ich pochodzenie etniczne
*uświadomię sobie, że migracje są od wieków naturalnym procesem i bardzo często nasze korzenie sięgają w dalekie części świata, a nawet do państw/narodów do których byliśmy uprzedzeni
*pomyślę o moich korzeniach, przodkach, pochodzeniu oraz o moich stereotypach dotyczących różnych nacji

Kryteria: na podstawie filmu You Tube: podróż DNA, posłucham wypowiedzi ludzi z różnych stron świata na temat ich pochodzenia/narodowości i stereotypów
zweryfikuję zasadność/nieprawdę wynikającą ze stereotypów dotyczących narodowości/etniczności
zainteresuję się moim pochodzeniem, badaniami DNA



Przebieg:
1. wprowadzenie: Dzień Ziemi, ludzi, ilość państw na ziemi /Kacper znalazł ponad 190/


2. Burza Mózgów: co to są stereotypy, jakie znacie?
jakie macie w głowie stereotypy na temat ludzi z różnych krajów?
czy jakieś narody lubimy mniej, a któreś bardziej?
dyskusja;  Pojawił się głos od uczestników/uczestniczek: nie można oceniać całego narodu przez 1 osobę lub przodków; nie można o kimś mówić szczególnie negatywnie jeśli się go nie pozna /u nas podczas lekcji pojawiły się takie głosy w opozycji do zdania, że ktoś nie lubi Niemców, bo oni napadli na Polskę/


3. wprowadzenie do filmu, 67 osób z różnych stron świata, które poddały się badaniu DNA by prześledzić wędrówki swoich przodków


film :Podróż DNA,
https://liblink.pl/VKiRGMgV1e

I  nasze refleksje:


Co Was zaskoczyło w tym filmie?


Jak myślicie, po co Wam pokazałam ten film?


Kto z Was chciałby zrobić taki test DNA? na YT jest więcej filmów z tego eksperymentu:)


Czy wiecie, gdzie sięgają wasze korzenie?


Z filmu wynika, że wszyscy właściwie jesteśmy bardzo dalekimi kuzynami, jak to skutkuje na nasze postrzeganie innych ludzi/narodów?

 

Get started with blogging on howtostartblogging.com
f t g m

Kontakt z nami

ul. Kujawska 8A

84-230 Rumia

       tel. 505 558 698

 

tel/fax: (58) 671-13-92

e-mail: ess.rumia@wp.pl