3-dniowe warsztaty mediacji rówieśniczych prowadzone przez panią Katarzynę Stryjek, przewodniczącą Polskiego Centrum Mediacji o. Trójmiasto. Wzięło w nim udział 20 dzieci z klas 4-7. Pracowały nad tym, jak wyglądają konflikty szkolne, o co się kłócą i jak reagują dzieci i dorośli, pisały listy tłumaczące co to jest konflikt. Bawiły się przy tym świetnie:)
→ Praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem z diagnozą ADHD na terenie szkoły.
→ Wskazania dla nauczyciela do pracy z uczniem z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole.
→ WSPARCIE DLA MŁODYCH OSÓB W KRYZYSIE PSYCHICZNYM.
DEPRESJA U DZIECI I NASTOLATKÓW – jak ją dostrzec i jak reagować – PREZENTACJA !
Drogi Uczniu, zgłoś się do pedagoga, gdy:
- masz wrażenie, że nikt Cię nie rozumie,
- nie potrafisz porozumieć się z nauczycielami/kolegami,
- masz pragnienie robić coś dobrego dla innych,
- w Twojej rodzinie są problemy i nie wiesz, jak sobie z nimi poradzić,
- chciałbyś odkryć swoje talenty i je rozwijać,
- doświadczasz trudności i wydaje Ci się, że nie ma na nie rozwiązania,
- masz wrażenie, że Twoja nauka jest nieefektywna,
- niepokoi Cię coś lub ktoś,
- czujesz się przygnębiony i samotny,
- byłeś świadkiem sytuacji, o której czujesz, że musisz komuś powiedzieć,
- posiadasz ciekawe pomysły, którymi chciałbyś się podzielić
lub po prostu chcesz porozmawiać i być przez kogoś wysłuchanym.
Drogi Rodzicu, zgłoś się do pedagoga szkolnego, gdy:
- potrzebujesz wsparcia w swoich rodzicielskich wyzwaniach,
- niepokoi Cię zachowanie twojego dziecka oraz to, co ono mówi i czuje,
- chcesz porozmawiać o twoich relacjach z synem/córką,
- masz potrzebę uzyskania informacji o procesie edukacyjnym swojego dziecka i jego funkcjonowaniu w szkole,
- masz pytania, których nie wiesz komu zadać,
- martwią Cię relacje dziecka z kolegami/ nauczycielami,
- wasza sytuacja rodzinna uległa zmianie i nie wiesz, jak poradzić sobie z jej konsekwencjami.
To tylko niektóre kwestie, które możemy poruszyć w trakcie rozmowy. Nie ma takiej rzeczy, o której nie moglibyśmy porozmawiać.
GODZINY PRACY PSYCHOLOGA I PEDAGOGA :
Przemysław Olczak psycholog
PON 8-12
WT 8-13
ŚR 12-17
CZW 12-16
PT 8-12
Agnieszka Tatara pedagog
PON 12-15.30
WT 13-16
ŚR 8-15.30
CZW 8-14
PT 8-12
KLUB MEDIATORA PESS w Rumi
Mediacje rówieśnicze, to ceniona oraz powszechnie stosowana metoda rozwiązywania konfliktów w szkole. Polega ona na szukaniu satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu między uczniami przy pomocy innego ucznia – mediatora.
Wyjątkowość mediacji rówieśniczych polega: na prowadzeniu kulturalnej dyskusji, aż do osiągnięcia zadawalającego wszystkie strony stanowiska, a także na roli mediatora, który jest rówieśnikiem, cieszącym się autorytetem kolegów i zajmującym podobną jak oni pozycję w grupie.
Mediatorem rówieśniczym może zostać uczeń, który:
- ukończył warsztaty dedykowane mediacjom rówieśniczym,
- cieszy się zaufaniem kolegów i nauczycieli,
- nie jest zaangażowany bezpośrednio w spór,
- jest bezstronny,
- reprezentuje wartości respektowane przez szkołę,
- rozwiązuje spory bez przemocy,
- szanuje innych niezależnie od ich poglądów i wartości, jakie wyznają.
Mediacje rówieśnicze można prowadzić, gdy:
- konflikt dotyczy tylko uczniów,
- uczestnikami mediacji są uczniowie,
- konflikt, którego mediacja dotyczy wydarzył się niedawno i można znaleźć jego rzeczywiste przyczyny.
Wieloletnie doświadczenie mediatorów szkolnych pokazuje, że zorganizowanie na terenie szkoły grupy osób zajmujących się mediacjami rówieśniczymi, pod opieką nauczyciela-mediatora, skutkuje zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa uczniów, a w efekcie obniżeniem przemocy w szkole.
Koordynatorem i realizatorem projektu w naszej szkole jest Pani Katarzyna Stryjek z Polskiego Centrum Mediacji w Gdańsku – z wykształcenia Pedagog i doradca zawodowy, członek – założyciel Zespołu ds. Wprowadzania Mediacji w Polsce (obecnie Polskie Centrum Mediacji), Prezes Polskiego Centrum Mediacji oddział Trójmiasto. Założycielka Gdańskiego Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej.
W ramach Klubu Mediatora, wybrani przez rówieśników uczniowie wezmą udział w następnej edycji szkolenia interpersonalnego prowadzonym przez Polskie Centrum Mediacji w Gdańsku. Wszyscy uczniowie, którzy ukończą kurs mediacji zostaną zaproszeni do udziału w projekcie oraz do czynnego uczestnictwa w Klubie Mediatora PESS.