3-dniowe warsztaty mediacji rówieśniczych prowadzone przez panią Katarzynę Stryjek, przewodniczącą Polskiego Centrum Mediacji o. Trójmiasto. Wzięło w nim udział 20 dzieci z klas 4-7. Pracowały nad tym, jak wyglądają konflikty szkolne, o co się kłócą i jak reagują dzieci i dorośli, pisały listy tłumaczące co to jest konflikt. Bawiły się przy tym świetnie:)

 

DEPRESJA U DZIECI I NASTOLATKÓW – jak ją dostrzec i jak reagować – PREZENTACJA !

Drogi Uczniu, zgłoś się do pedagoga, gdy:

  • masz wrażenie, że nikt Cię nie rozumie,
  • nie potrafisz porozumieć się z nauczycielami/kolegami,
  • masz pragnienie robić coś dobrego dla innych,
  • w Twojej rodzinie są problemy i nie wiesz, jak sobie z nimi poradzić,
  • chciałbyś odkryć swoje talenty i je rozwijać,
  • doświadczasz trudności i wydaje Ci się, że nie ma na nie rozwiązania,
  • masz wrażenie, że Twoja nauka jest nieefektywna,
  • niepokoi Cię coś lub ktoś,
  • czujesz się przygnębiony i samotny,
  • byłeś świadkiem sytuacji, o której czujesz, że musisz komuś powiedzieć,
  • posiadasz ciekawe pomysły, którymi chciałbyś się podzielić

lub po prostu chcesz porozmawiać i być przez kogoś wysłuchanym.

 

Drogi Rodzicu, zgłoś się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • potrzebujesz wsparcia w swoich rodzicielskich wyzwaniach,
  • niepokoi Cię zachowanie twojego dziecka oraz to, co ono mówi i czuje,
  • chcesz porozmawiać o twoich relacjach z synem/córką,
  • masz potrzebę uzyskania informacji o procesie edukacyjnym swojego dziecka i jego funkcjonowaniu w szkole,
  • masz pytania, których nie wiesz komu zadać,
  • martwią Cię relacje dziecka z kolegami/ nauczycielami,
  • wasza sytuacja rodzinna uległa zmianie i nie wiesz, jak poradzić sobie z jej konsekwencjami.

To tylko niektóre kwestie, które możemy poruszyć w trakcie rozmowy. Nie ma takiej rzeczy, o której nie moglibyśmy porozmawiać.

GODZINY PRACY PSYCHOLOGA I PEDAGOGA :

Przemysław Olczak psycholog
PON  8-12
WT   8-13
ŚR  12-17
CZW 12-16
PT   8-12

Agnieszka Tatara pedagog
PON 12-15.30
WT  13-16
ŚR   8-15.30
CZW  8-14
PT   8-12

KLUB MEDIATORA PESS w Rumi

 

Mediacje rówieśnicze, to ceniona oraz powszechnie stosowana metoda rozwiązywania konfliktów w szkole. Polega ona na szukaniu satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu między uczniami przy pomocy innego ucznia – mediatora.

Wyjątkowość mediacji rówieśniczych polega: na prowadzeniu kulturalnej dyskusji, aż do osiągnięcia zadawalającego wszystkie strony stanowiska, a także na roli mediatora, który jest rówieśnikiem, cieszącym się autorytetem kolegów i zajmującym podobną jak oni pozycję w grupie.

Mediatorem rówieśniczym może zostać uczeń, który:

  • ukończył warsztaty dedykowane mediacjom rówieśniczym,
  • cieszy się zaufaniem kolegów i nauczycieli,
  • nie jest zaangażowany bezpośrednio w spór,
  • jest bezstronny,
  • reprezentuje wartości respektowane przez szkołę,
  • rozwiązuje spory bez przemocy,
  • szanuje innych niezależnie od ich poglądów i wartości, jakie wyznają.

Mediacje rówieśnicze można prowadzić, gdy:

  • konflikt dotyczy tylko uczniów,
  • uczestnikami mediacji są uczniowie,
  • konflikt, którego mediacja dotyczy wydarzył się niedawno i można znaleźć jego rzeczywiste przyczyny.

Wieloletnie doświadczenie mediatorów szkolnych pokazuje, że zorganizowanie na terenie szkoły grupy osób zajmujących się mediacjami rówieśniczymi, pod opieką nauczyciela-mediatora, skutkuje zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa uczniów, a w efekcie obniżeniem przemocy w szkole.

Koordynatorem i realizatorem projektu w naszej szkole jest Pani Katarzyna Stryjek z Polskiego Centrum Mediacji w Gdańsku – z wykształcenia Pedagog i doradca zawodowy, członek – założyciel Zespołu ds. Wprowadzania Mediacji w Polsce (obecnie Polskie Centrum Mediacji), Prezes Polskiego Centrum Mediacji oddział Trójmiasto. Założycielka Gdańskiego Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej.

W ramach Klubu Mediatora, wybrani przez rówieśników uczniowie wezmą udział w następnej edycji szkolenia interpersonalnego prowadzonym przez Polskie Centrum Mediacji w Gdańsku. Wszyscy uczniowie, którzy ukończą kurs mediacji zostaną zaproszeni do udziału w projekcie oraz do czynnego uczestnictwa w Klubie Mediatora PESS.